Friday, July 19, 2024

8 sene sonra yine karsinizdayim

 


Merhabalar arkadaslar. Çok uzun suredir blog yazamıyorum fakat biliyorum ki, bir cok insan burda paylsilanlardan faydalandı ve faydalanmaya devam ediyor. Epeydir birseyler yazmayı planlıyordum, lakin, 2 hafta önce Ayalığa yazlığa gelirken uçakta blogu okuyan bir dostumuzun ‘abi yazmıyorsun uzun suredir’ demesiyle 'yeter artık uleenn' deyip klavyenin başına gectim.


Aranızda beni 2007 senesinden beri takip edenler var, onlar icin burası Isvece açılan bir göz, Isvec Turkiye arasında kucuk bir bag noktasi. Buraya yeni gelen arkadaşlar icinse, söyle özetleyim; 2007 senesinde Stockholm KTH’ya Master icin kabul aldigimda Stockholm veya Isvecle ilgili 1 tane bile doğru düzgün bir bilgi, kaynak yoktu. O yüzden ben butun o sureci ve daha sonrasında 2016’ya kadarki dönemi hep kayıt altına aldım, insanlar faydalansınlar diye.

2016’dan beridir hayat baya bir değişti benim icin. Ikinci oğlum Emre Aksel dünyaya geldi. Ben bir kaç defa is değiştirdim. Birkaç defa ev değiştirdik. Fakat hala ayni bakis acısıyla insanlara, özelliklede genc azimli ve caliskan arakaslara nasıl faydalı olurum hissiyatı bende hic değişmedi.

Kis bir özetle son 8 senedir tum dunyada olduğu gibi Isvec de cok değişti. Global göçün etkileri, ekonomik ve kitlesel sağlık problemleri Isvec’i de vurdu. Özellikle Turkiye’den son 5-6 yıldır çok fazla sayıda doktor, mühendis ve kalifiye eleman geldi Isvece. Bu durum Isvec adına harika bir kazanimken, malesef Turkiye icin büyük bir kayıp.

Isvece gelip, buraya adapte olup, tekrardan hayat kurmaya calisan onlarca insanla tanistim son 5-6 yıldır. Birçoğu eğitimli, donanimli ve Isvec'e kolayca uyum saglayabilecek arkadaslarimizdi. İnsanların, özelliklede çocuklu ailelerin en büyük istekleri iyi bir sosyo ekonomik network’e dahil olabilmek, kendisini Isvece ait hissedebilmek ve yeni hayatlarına baslamak. 

Ben 17 sene önce, tek başına Stockholm'e gelmiş birisi olarak bambaşka bir süreç yaşadım. Ilk 5 sene yüksek lisans, is bulma, dil ögrenmeyle gecti. Sonraki 12 sene hersey 'hockey stick' etkisiyle katlanarak buyudu. Hem kariyer, hem sosyal anlamda çok güzel bir hayat yaşadım Isvecte. 17 senedir Isvecle ilgili hissitayim evlenip, coluk çocuğa kavusunca aslında biraz degisti. Söyle anlatayım;

Is hayati: Isvec sosyal devlet anlayisi, karsilikli güvene dayalı is yapma sekli ve insanların is dünyasındaki tutum ve davranislari benim icin harika. Eminim buna katilmayanlar olacaktır, çünkü duyuyorum ki dışlanan, mobbing’e uğrayan bir suru arkadasimiz da var. Benim kisisel tecrübem dil öğrenmek, Isvec hayatinin sosyal kurallarını öğrenip adapte olmak çok büyük bir avantaj sağladı bana. Özellikle de dil konusunda buraya gelen butun arkadaşlara en buyuk önerimdir, bir an önce Isvec'ce öğrenin. Dil hayatin geri kalan tamamında size çok farklı kapılar acacak.  

Sosyal hayat: Isvec'te sosyal hayat förening’ler yani dernekler uzerinden yürüyor. Bir çok aktivite önceden planlanmış, organize edilmiş aktiviteler. Mesela ben Efe’nin futbol takimina antrenör oldum. Böylece bir anda 20 tane cocuk ve ailesiyle tanisip, onların sosyal hayatinin bir paracasi oluveriyorsunuz. Ayni zamanda oturduğumuz apartmanın yönetimine girdim (bostadsrättsförening) böylece 200 tane aileyle bir sekilde muhatap oluyorsunuz. Size tavsiyem Förening’lerde aktif olmanız. Ister çocuğunuzla ilgili bir dernek, etkinlik isterse kendi hobilerinizle ilgili birseyler mutlaka bulacaksınız. Yani demem o ki, Turkiyede'ki akdeniz insani sicakligi ve dostluğu burda yok. Burada en iyi ihtimalle çok seviyeli ve saygili aktivite partnerleriniz olur. Kucuk sehirler biraz daha avantajlı fakat Stockholm gibi yüksek tempolu sehirlerde arkadas edinmek oldukça zordur. Tekrar yazayım, aktivite partneri olursunuz ama aktiviteniz (is, spor, dernek, sosyal faliyet, ask-mesk vs vs.) bittiği anda büyük ihtimalle birdaha aranmayacaksınız.

Artik hayat o kadar global ki dünyanın neresinde olursaniz olun, mutlaka kendi istediğiniz hayati dizayn edebiliyorsunuz. O yüzden hem Isvec’in şahane imkanlarından (kulturel, müzeler, doğası, parkları vs.) faydalanmak ve Isvece katkida bulunmak adına, hemde kendi 'minik kralliginizi' istediğiniz gibi dizayn etmek adına, iki ülke de size çok farklı bakis acıları ve fırsatlar sunacaktır. 

Herkese uzun bir aradan sonra tekrardan selamlar. Ben hala burdayım ve yardıma ihtiyacı olan herkese kapım açık. Facebook’da Isvec Turk Öğrenciler Birliği uzerinden de bana ulaşabilirsiniz. Sevgiler ve selamlar!

No comments: