Wednesday, April 29, 2015

Isvece tasininca degistirdigim 6 tipik Turk özelligim

8 sene oldu Isvec'te yasiyorum. Insan ister istemez icende bulundugu toplumda etkileniyor ve adapte oluyor. Az once fark ettim ki aslinda 8 sene sonunda cok ciddi degisiklikler yasamisim.

1- Birsey yapmadan önce daha detayli plan/hazirlik yapmak: Isvec'de ogrendigim en önemli özelliklerden birisi daha detayli plan yapmak ve yol haritasi cizmek oldu. Biz Turkler cok tez canli oldugumuzdan direk ise baslamak isteriz. Fakat plan yapmak aslinda o isten ne kadar kar yada zarar edeceginizi belirler.

2- Gereksiz sifatlar, unvanlar ve saygi dolu ön tanimlar kullanmamak: Is yerinde yöneticine, okulda profesöre, sosyal hayatta arkadaslarina sadece isimleriyle hitap edersin. Kimse senden egolarini siserecek ön sifatlar beklemez.

3- Vaktinde gelmeye baslamak: Isvecliler zaman konusunda cok hassastirlar. 10.30'da toplanti basliyacaksa 10.30'da baslar ve belirtilen saatte biter. Birisiyle bulusacaksaniz, zamaninda orda olmaniz cok önemlidir, aksi takdirde insanlar vakitlerinin bosa harcandigini dusunurler.

4- Söze/tahminlere degil yazili belgelere guvenerek is yapmak: "Garantisi benim abi", "kesin önumuzdeki sene su olacak, bu olacak..." gibi ucu acik seylere asla guvenilmez. Yazili ve planli is yapmazsaniz kimse size guvenmez.

5- Yasa, kiyafete, sekle degil de bilgiye/yetenege saygi duymak: Bizde dis gorunuse o kadar cok onem veriliyorki, bazen isten cok bos seylerle ugrasiyoruz. Ama Isvec'te asla yasa, basa, kiyafete degil yaptigin isin kalitesine ve bilgine bakarlar.

6- Insanlarin özel hayatina, secimlerine ve sınırlarına saygi duymak: Bizler cok sicak kanli ve dost canlisi oldugumuzdan bazen siniri kaciriyoruz ve fazla ileriye gidebiliyoruz. Isvec'te kimseyi secimleriyle sorgulamazsiniz yada kendinize benzetmeye calismazsiniz. Herkesi oldugu gibi kabul eder, size uygun olmayanlari en azindan görmezden gelmeye calisirsiniz.

4 comments:

Engin said...

Arada sırada yazıyosun ama faydalı oluyor, özellikle insanların makamları konusu, askeri rütbe gibi Türkiye'de.

Engin said...

Benim de bloğum var "engindemir italya gezi" yazınca çıkıyor. Görüşürüz kardeş, kuzeye selamlar...

Alper Celik said...

Daha fazla yazmak istiyorum ama vakit bulmak zorlasiyor gunler gectikce :)

Anonymous said...

İyi günler ben üniversite için erasmus ile İsveç'e gitmeyi düşünüyorum blogunuzu araştırırken gördüm de sizden İsveç'teki hayat hakkında bilgi alabilir miyim?