Sunday, March 1, 2009

Prag

Avrupanin en buyulu sehirlerinden birisi bence. Sehir o kadar guzelki sanki 1800-1700 lu yillardaymissiniz gibi hissediyorsunuz kendinizi. Henuz Viyana ve Budapesteye gidemedim ama en az onlar kadar buyulu ve tarihi bir sehir oldugu yonunde cok sey duydum Prag icin. Aslinda zamaninda hitlerin yakmaya yikmaya kiyamadigi kadar varmis diyor insan. Bu arada aklima birsey geldi, atalarimizda Viyanaya kiyamamis, savasmadan sehre zarar vermeden ele gecirelim diye ugrasmislar. O yuzden bence Viyana hala o kadar guzel. Bencede iyi etmisler, sonucda bu gun icin adil bir gozle bakarsak, savasmak bence en kotu seylerden birisi.

Neyse gelelim Praga. Sehir merkezine ulasmak icin metro ile Museum duragina gidin. Orasi zaten sehrin merkezi sayilabilecek bir yer. Oradan yuruyerek butun sehir merkezini 3-4 saatte bitirebilirsiniz. Bunun disinda size tavsiyem kesinlikle 2-3 saatinizi ayirin ve 22 numarali tramvayla gezin. 1 gunluk sinirsiz metro bileti 100 Cek Kronu yani yaklasik 7 YTL fala ediyor tahminimce (yanlisda olabilir tekrar kontrol edin) ve o biletle metro, otobus, tramvaya 24 saat boyunca binebilirsiniz.

Eskiden Pragin daha ucuz bir sehir oldugunu soyluyor Çekler, ama avrupa birligi uyesi oldukdan sonra yavas yavas hersey pahalanmaya baslamis. Yani 2004 den bu yana sehir merkezinde fiyatlar surekli artmis ve dolayisi ile sehir merkezinde genelde yabancilar yasamaya baslamis. Ilginc bir anim olarak, bindigim bir taksideki soforun gayet gururlu ve basi dik bir sekilde bana yoldan gecen Skoda marka otomobilleri gosterip; "iste bu Çek arabasi" demesiydi. Bu durum beni aslinda bir anlamda uzdu. Ufacik bir ulkenin bile araba uretmesi ve gayetde taninan bilinen bir markasi olmasi, ama canim Turkiyemin teknoloji uretemeyen bir ulke konumunda olmasi biraz moral bozucu. Skodanin hikayeside bir ilginc aslinda. Şirket 1895 yılında Laurin & Klement adlı aile şirketinde çalışan 2 kişinin bisiklet yapmak üzere ortaklık kurmaları ile kuruldu. 1899 da motosiklet, 6 yıl sonra da araba yapılmaya başlandı. 1991'de Volkswagen Grubu tarafından satın alınmıs.

Pragda beni en cok buyuleyen sey, kaleleriydi. Kesinlikle gece isiklandirmasi altinda kaleyi uzakdan izleyin. Gunduzde kaleye cikip, 22 numarali tramvayla cikabilirsiniz, ordan sehri izleyin.Assagidaki vidyodan gorebilirsiniz kaleden sehir manzarasini. Çekler bina ustu suslemelerinde oldukca basarililar ve gidince goreceksinizki, en siradan binalarin bile ustlerinde cok guzel el isi suslemeler yapmislar. Sehir diger avrupa sehirlerine gore gayet ucuz. Çeklerin baska iyi olduklari alanlardan biriside biralari. Biliyorsunuzki Turkiyedeki Efes Pilsen biralarida Çek Pilsener uretimidir.

Ozetlersek, Prag avrupadaki en buyulu sehirlerden birisidir. Oldukca ucuzdur, ve eglenceli bir sehirdir. Insalari az cok eski sovyet mantalitesindedir ve yabancilara karsi pekde kibar olduklari soylenemez. Ingilizce konusan insan sayisi azdir, o yuzden zorluk cekebilirsiniz. Sehirde bir diger noktada cok sayida hirsizlik oluyor olmasidir, o yuzden dikkatli olun.






No comments: